Wednesday, August 19, 2009

Mase dolu-dolu….

Mase duk asrama kenangan berpuasa xde lah mencabar sangat….seperti biasa bangun sahur…warden bising gerakkan kitorang….dia nk pastikan sume budak aspuri turun bersahur….jangan tidur….nasib baik dia kejutkan dengan ketuk pintu dorm dan suruh ketua dorm kejutkan kan kitorang…klu dia pakai healer….mau kejung kitorang sahur…terkejut!! Tapi kadang-kadang aku ngan member-member aku pura-pura bangun…buat-buat nk gi sahur….padahal…tido belakang loker….

Mase buka pose best makanan lagi sedap berbanding dengan hari biasa..pas berbuka wajib pergi terawih…pas terawih pon best coz ade moreh….hmmm….sedap makanan moreh….siap ingat lagi kalau hari isnin ade sate…selasa roti kebab…rabu roti jala…khamis…dah xingat coz dah 4tahun mase berlalu….

Mase duk kat kolej plak….banyak cabaran mase berpose…sungguh penat…penat ngan kelasnyer….pastu nak balik bilik kene naik tangga sampai tingkat tiga…tu la bilik sampai tingkat tiga…sebenarnyer kitorang boleh pilih bilik mana ataupon tingkat mane yang kitorang nak….tapi memandangkan aku ngan member aku bersepakat nk duk tingkat atas sekali iaitu tingkat tiga….sebabnyer…bila kitorang turun naik tangga selalu bleh la kurus….tapi hampeh jer….maintain jer….xkurus-kurus pon…akibatnyer bile bulan pose….terseksa rasenyer nak naik tangga mase tue la menyumpah-nyumpah tangga tue supaya jadi eskulator…bila dah balik bilik…dah penat ngan kelasnyer dari pagi sampai petang nk-nk plak klu ari tue jadual padat gile….kitorang pe lagi….landing atas katil….rehat-rehat kejap melepaskan rindu pada katil….pastu pegi mandi…bersiap pergi bazaar Ramadan..nk pegi bazaar lagi satu hal…punyer la jauh nk berjalan…tap ink wat camner…klu x pegi nk berbuka dengan ape?mase tue la aku,wani,teah ngan azah…ngan lemah gemalainyer berjalan wat muka penat…kadang-kadang ade lecturer lalu dia kesian nengok kitorang jalan nk pi bazaar Ramadan dia tumpangkan kitorang….time kasih kepada pn mai coz tumpangkan kitorang…keh..keh…

Mase kt bazaar Ramadan pulak…bersinar-sinar je mata nengok makanan…gerai mane satu nk pegi nih….aku ngan teah seperti biase tuju ke kedai kuih….wani ngan azah…pegi kedai lauk pauk…aku memang xsah klu xbeli kuih…teah plak…sibuk cari kuih Melaka ala kuih yang bulat-bulat kale ijau bersalut kelapa tue dalamnyer ade gula Melaka…memang sodap kuih tue..pas puas membeli juadah kitorang pe lagi blah la…dalam perjalanan balik…tanyer ngan member korang abis bape ari nie…aku habis…lam 7 ringgit la….tiap-tiap hari kire bajet…yang selalu ter over dos bajet wani…ngeh..ngeh..pastu kitorang akan bergilir-gilir beli ais kt kedai boy….ari nie giliran sape gi beli ais….lupe lak nk cite biasenyer sebelum g bazaar aku tanak nasi dulu….

Biasenyer aku la yang tanak nasi…2 orang kene gi beli ais…aku ngan wani…teah ngan azah….tapi kadang-kadang bertukar…aku ngan azah…wani ngan teah…camner leh tetuka ni???biasenyer buat air sirap…wani yang buat…sedap xmanis dan x tawar sangat….cam air sirap kat kenduri kawin…

Kat kolej nie satu hal…azan dia slow sangat xbape nak dengar….rase-rase cam dah masuk waktu bebuka….tapi xdengar azan lagi…was-was nie….aku dah siap tadah tangan nih…xpuas hati gi tanyer dak bilik sebelah….weh korang dh azan lom…kitorang ngah makan nie….aku ngan member ape lagi….cepat2 lah bace doa…pastu per lagi…ngap la…makan xingat dunia…nk bagun basuh pingan pon xlarat…camner nk solat maghrib nie…memang best mase tue…sebulan pose….3 4 hari jer kitorang sahur….hampeh tul…masing-masing malas nk bangun sahur…tapi sekarang nie…taun nie xdapat nk berpose same ngan korang….azah…wani teah….rindunyer….taun nie pose kat umah ngan family masing-masing….

Wani -tahun nie xdapat kite nk beli lampu lip lap…untuk bilik kite…x macam taun lepas beli lampu lip lap…melihat suasana bilit berwarna warni cam kt disco..tapi lampu tue tahan satu malam jer…

Azah-..tahun nie xdapat shopping make up ngan ko…xdapat nak tahu tip make-up raye tahun nie….

Teah-..xdapat shopping baju raye…tahun lepas baju raye ko kain angksawan taun ni kain ape??..suke nengok ko abiskan duit beli 3 helai baju t-shirt….2 helai suar jean….

Walaupon raye lambat lagi…pose pon x lagi aku nk ingatkan kt Korong…..sent pic korang mase hari raye nanti ok……

5 comments:

Nur Fatehah said...

waaaaaa...nape cter entri ni?wt ak sedih je..huhuhu

ko lupe 1 r. pas buke tgk sutun.hahahaa

pas sahur tgk cter ulangan tv3
kahkahkah

Alya Farhana said...

hurmmmmmmmmmmm.....
sedey kalo terkenang zaman muda2..hahhahaha

norazah aziz said...

sob..sob...
mak aiii..
sedih aku bace entry ni...
rindu gler saat nie..
wa..wa..

RobinHood said...

wah... sedih gak la..
tp panjang sangat..
nak t'tido dah Robin baca...
;p

nUr sYaZwAnI said...

waaaaa...rindu nya..
hukhuk